آیا مردگان میتوانند صدای ما را بشنوند

by خرداد ۱۳, ۱۳۹۴ 0 نظرات


بسم الله الرحمن الرحیم

آیا مردگان میتوانند صدای ما را بشنوند

 

این مناظره من با برادری است که به گفته خودش 5 سال در حوزه علمیه تعلیم دیده است و مدرک تفسیر را از کشور مصر دریافت کرده است!!

 

من: خب. مگر شما متوسل نمیشید؟ مگر نمیگید مهدی وسیله اس؟ اصلا وسیله رو بیخیال توسل به چه صورتیه؟

او: بله همینه

من: خیلی خب چجوری وسیله قرار میدید؟ این وسیله قرار دادن به چه شکلیه؟ مگر صداش نمیزنید؟ مگر دعاش نمیکنید و نمیخونیدش؟ اینکار ومیکنی؟

او: اقا من عاشق امام زمان هستم منتظرشم دوسش دارم .... هیچ کاری هم نمیکنم وب ساختم میگم همه برن چون واسه عشقمه

من: جواب بده. اگر عقیده ات درسته نباید از جواب به سوالها هیچ ترسی داشته باشی و با طرح موضوع های دیگ از جواب دادن طفره بری. در ضمن من هرگز نمیگم مهدی یا هر کس دیگه ای رو دشمن شو

من میگم همونطور که الله فرموده عمل کن. یعنی به الله بگو: یا الله سلام منو به مهدی برسون، بگو عاشقشم. می فهمی؟ ولی کار شما برعکسه!!! میگید یا مهدی حرف منو به الله برسون

نمیگید یا مهدی فلان و فلان؟ این خواندن و صدا زدن مهدی هست یا نه؟

میگید یا نه؟

او: من منظور سوال شما رو متوجه نمیشم

من: چرا جواب به این سوال اینقدر برات سخته؟ چرا متوجه نمیشی تو یه کاری رو میکنی یعنی متوجه نیستی خودتم ک دقیقا چکار میکنی؟ تو میگی ما متوسل میشیم و وسیله قرار میدم

او: عزیزم من وسیله نذاشتم

من: نمیخونیدش؟ یعنی هیچ کسی رو؟

او: کدوم وسیله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

من: مهدی رو. فاطمه رو. علی رو. هر کسی رو

او: نه من هیچکی رو وسیله قرار نمیدم ...

من: پس چجوری از خدا میخای؟

او: مث ادم

من: آدم داریم علی رو واسطه میکنه. آدمم داریم فقط و فقط از خدا میخاد. اونطور ک پیامبرا از خدا خواستن شما کدومشی؟

او: من فقط از خدا میخوام

من: انگار شیعه ی واقعی هستی کسیکه فقط از خدا میخاد و کسی رو واسطه نمیکنه بین خودش و خداش هیچ شفیعی هیچ مولایی خدا مولای همه اس چون خدا برای بنده اش کافیه پس در پناه خدا

موفق باشی

او: یا علی

من: خخخخخخخخ یا علی هان؟ من دارم در مورد همین حرف میزنم برات میگم نگو یا علی ولی تهش خودتو لو دادی ک میگی خدا رسوات کرد به من دروغ بگو ولی به خودت دیگ چرا؟

او: ببین من نمیدونم تو معتقد چه دینی هستی ...ولی عقیده ات اشتباه است

من: دلیل داری بر ضد عقیده ی من؟

او: اینا رو واسه من نگو من 5 سال حوزه خوندم خدا خودش مراقب همه است پس نیازی نیست من بگم یا خدا

من: این دلیل تو بر ضد عقیده من بود؟ توی حوزه فقط بهتون یاد میدن ک جدل کنید. تنها چیزی ک بهتون یاد نمیدن قرانه

او: من میگم یا علی چون امام اول من است خدا حرف علی رو گوش میده

من: یعنی علی مواظبه؟ وقتی میگی یا علی؟ علی مرده هیچی نمیشنوه کسی ک بمیره تا قیامت مرده هر چی هم صداش کنی نمیشنوه

او: مرده واسه تو مرده ..در اصل زنده است ..اون ور پرده دنیا

من: مگر علی الان زیر خاک نیست؟ اتفاقا جعفری ها هم میگن امام جعفر نمرده و زنده است! مگر علی مثل همه از نطفه نبود و انسان نیست؟ هر انسانی میمیره. تا قیامت هم از هیچی خبر نداره و وقتی خدا همه رو برانگیخت فقط گمان میکنه نصف روز فاصله بوده بین مرگش و برانگیخته شدنش در روز قیامت. چه اولین انسان چه آخرین

او: دنیا دو تا پرده است جسمش الان پیش ما نیست .. اون دنیاست روحش علی شهیده شهید همیشه زنده است ما شهید داریم الان از قبرش گلاب میاد ..پس چرا میاد اونکه مرده

من: ببین حوزه ای این ایه رو بخون

تو نمی‌توانی صدای خود را به گوش مردگان برسانی، و نه سخنت را به گوش کران هنگامی که روی برگردانند و دور شوند

او: خوب این چه ربطی داره ؟؟؟؟؟؟؟

من: چه ربطی داشت؟!!!!!!!! علی مرده کج فهم، علی مرده الان زیر خاکه

تو باید برای اینکه علی بشنوه صداتو باید از خدا بخای ک حرف تو به علی برسونه. نه علی حرفتو به خدا

او: بیا برو تفسیر قران یاد بگیر بعد بنال ...اینجا منظور قران از مردگان یکی مث تو است که هیچی از حرف من نمیشنوی و میگی فقط حرف خودم ..مردگان تو رو میگی که عقلت در جاهلیت است فقط جسمت است ...

اینا رو اگه میتونی ایه عربی قران رو بده اسم سوره بده تا قبول کنم

من: اینم عربی اش من مث تو نیستم من جرات نمیکنم بخدا دروغ ببندم به چه بهانه ها که متوسل نمیشید

سوره ی فاطر آیه 22

وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ

و هرگز مردگان و زندگان یکسان نیستند! خداوند پیام خود را به گوش هر کس بخواهد می‌رساند، و تو نمی‌توانی سخن خود را به گوش آنان که در گور خفته‌اند برسانی

تو باید برای اینکه علی صداتو بشنوه باید از خدا بخای که حرف تو به علی برسونه. نه علی حرفتو به خدا

او: من قبول ندارم ...من از علی و حسن و حسین خواسته هامو گرفتم

من: حرف خدا رو قبول نداری خخخخخخخخخخ وااااااااااااااااااای خدایا دیدی الان حرف تو رو بهش زدم گفت قبول ندارم. من دیگ چکار کنم؟

او: ببین عزیزم موسی به دین خویش عیسی به دین خویش

من: گفتم بهش تو باید برای اینکه علی بشنوه صداتو باید از خدا بخای ک حرف تو به علی برسونه. نه علی حرفتو به خدا داداش داری اشتباه میکنی

او: من حرف خدا رو قبول دارم ... تو تفسیر قران رو نمیدونی دوست داشت منو بفرسته جهنم منم میرم جهنم. من حرف تو رو قبول ندارم استاد

من: یعنی تو به همین سادگی قبول میکنی مورد خشم آفریدگار قرار بگیری؟ من بیجا میکنم استاد تو باشم و اینطوری بارت بیارم. خدا میگه ب رسول تو نمیتونی حرف تو به هیچکس ک در قبره برسونی. علی الان مگ زیر خاک نیست؟ خدا گفته به هر کسی دلش بخاد حرف تو رو میرسونه. بعد تو میگی قبول ندارم علی باید حرف منو بخدا برسونه؟ خب خدا میگه تو اصلا در کل حرف تو نمیتونی ب علی برسونی تا ب من بگه. عجباااا علی نمیشنوه تا بگه به خدا. می فهمی؟

برادر خاهش میکنم خدا همین و گفته من هیچ تغییری ندادم توش تفسیر و معنی یکی ان. بخدا روشنه که علی نمیشنوه

چون الان زیر خاکه مرده تو نمیتونی بگی علی حرف منو برسون ب خدا چون علی نمیشنوه ولی میتونی به خدا بگی علاقه تو، عشق تو، به علی بگه بخدا روشنه برادر عزیزم وااااااای

او: من به علی نمیگم که به خدا چیزی برسونه .... من اگه چیزی از خو علی هم بخوام بهش میگم بفهم اونم میده به من اگه هم از خدا چیزی بخوام به خود خدا میگم

من: یعنی علی یا هر کسی جز خدا میتونه به تو چیزی بده؟

او: از هر کی بخوام از خدا بخوام خدا میده از علی بخوام علی میده اره به خدا نشده چیزی بخوام نده

من: میدونی تا حالا چرا هر چی از علی خاستی اجابت شده چون خدا بر گمراهی گمراهان اضافه میکنه به ثروت شون اضافه میکنه چون گمراه ها رو گمراه تر میکنه خدا بصراحت میگه مرده نمیشنوه و تو باید به من بگی و من حرف تو رو به هر کسی بخام مرسونم بعد تو میگی نه علی میشنوه و میتونه عطا کنه داری میگی خدا الکی گفته مرده ها نمیشنون چی میگی؟

کسی که زراعت آخرت را بخواهد، به کشت او برکت و افزایش می‌دهیم و بر محصولش می‌افزاییم؛ و کسی که فقط کشت دنیا را بطلبد، کمی از آن به او می‌دهیم امّا در آخرت هیچ بهره‌ای ندارد

سوره شوری آیه 20

تو وقتی میگی از مهدی خاستم و بهم داده، دقیقا منظورت اینه هر چی دعا کردی مستجاب شده، خب دیوانه خودت با زبان خودت اقرار کردی که از مال این دنیا بهت داده. چونکه اگر آخرت رو میخواستی هنوز که در آخرت نیستی تا بدونی. پس اگر بخوای از خدا خدا بهت میده. بر گمراهیت اضافه میکنه. تا کیف کنی. ولی آخرت ....

او: اقا برو .... من دین خودمو قبول دارم

من: دینت خلاف کلام خداس

او: من طبق جمهوری اسلامی حرف میزنم

من: خدا اون حرفی رو ک مذهبت بهت میزنه یا همون جمهوری اسلامی، نگفته برو کتاب خدا رو بخون

او: الان دین کشور ما همینه

من: غلطه

او: دین حوزه ها همینه

من: خدا در قیامت از حوزه و حکومت جمهوری اسلامی نمیپرسه و کاری به اینها نداره، ملاک خدا کتابش و حرف هایی هست که در کتابش فرموده، مشرکای مکه هم فکر میکردن درست میگن. حوزه اشتباه میکنه

او: چه میدونی شاید حرف تو غلطه

من: البته هر کسی ممکنه اشتبا کنه منم ممکنه اشتبا کنم مگ من گفتم فقط من راس میگم؟ من بتو میگم فقط ی کم قران بخون بخدا ساده اس راحت میفهمیش، بفرما ثابت کن نظر من اشتباست

او: من الان میتونم حرفتو ثابت کنم اشتباهه اما حوصله نوشتن ندارم

من میتونم ده ساعت کامل بدون مکث برات سخرانی کنم و همه چی رو باز کنم تا بفهمی نه نمرده بفهم نمرده شهید همیشه زنده است تو با من بحث نکن من پرورش یافته توی مصر و زیر دست استادان قران هستم

من: تفسیر نظر شخصی یکی است و ممکنه اشتباه برداشت کرده باشه. مثلا تفسیر نمونه نظر شخصی و برداشت آقای مکارم و برخی از علماست یا فلان تفسیر دیگر نظر شخصی و برداشت نویسنده اش است از قرآن. دلیل نداره همه اش درست باشه. برای همینه که تفسیرها مختلف و متفاوتن. چون هر کس برداشت و نظر خودش و میگه که با هم متعارضن. تفسیر ها متعارضن نه قرآن

او: تفسیر قران حرف همه جهان است حرف همه مسلمانان است نه من و تو

من: علی مرده. الان زیر خاکه و وقتی قیامت شد. از گورش میاد بیرون. مث من و تو ک از گورمون میاییم بیرون

او: علی زنده است تو هم بمیری بازم زنده ای. تو کافری

 

من: کاملا خلاف قرآن حرف زدی تو میگی حتی اگر بمیری درواقع زنده ای. این دیگ یعنی چی؟

چون قرآن به رسول میگه

إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَيِّتُونَ

تو می‌میری و آنها نیز خواهند مرد!

من کافرم؟ من چی میگم؟ میگم علی مرده؟ این یعنی کافر؟

او: اره تو به خاطر نفع خودت به جای تفسیر ترجمه رو گیر دادی عزیزم من تو تفسیر قران تو مصر رتبه سوم اوردم اصل تفسیره ...

من: رتبه سومی؟ هان؟ پس من دارم با آدم مهم و بزرگی حرف میزنم؟ خوشحالم از این پس آیه رو تفسیر کن

 

 

 

دوستان!!! این مناظره اصلا به این شکل نبود. من مجبور بودم یک سوال و 10 بار بپرسم تا جواب صریح بدهند، و این متن هم ویرایش شده است. ولی مطلقا در جواب های ایشون دست نبردم و اگر اعتراضی دارن میتونن بگن

ایشون اولش مطلقا برای حرفاش سندی ارائه نداد، و با اصرار من وقتی حرفاش تموم شد، آنوقت کل سند ها رو یک جا ارائه داد و اصلا مشخص نکرد که کدوم حرفش از کدوم کتابه. این اصلا روش سند دادن نیست. روش سند دادن اونیه که من حدیث از رسول آوردم و زیرش هم آدرسشو نوشتم. درستش اینه وقتی حرفتو میزنی همون موقع سندشم بگی. الان من نمیدونم باید در یک کتاب دنبال همه ی حرفاش باشم. این روش ایشونه که اینطوری تربیت شده تا طرف شو گیج کنه.

در حوزه همین چیز ها رو بهشون یاد میدن و باید بگم درسشم خوب پس داده و از استاداش قطعا از این بابت نمره 20 خواهد گرفت

این قسمت دوم مناظره است که ایشون توضیحاتش و تفسیرش رو از آیه ی بالا که در توصیف مردگان بود میده، و من هم جواب این برداشت شو دادم

=======================================================

توضیحات برادر حوزوی در مورد سوره فاطر آیه 22

این ایه که تو آوردی میگه مردگان و زندگان یکی نیستند، میدونی چرا ؟؟؟؟چون مردگان از امکانات بالاتری پیش خدا برخوردارند ....

اینجا منظور از مرده ...یه چیز دیگه است

مرده یعنی کسی که نمیشنوه . و هیچ عکس العملی انجام نمیده قبول داری ؟؟؟؟؟؟

تفسیر قران واسه مرده اینه (یعنی مرده از نظر قرآن اینه) مرده کسی است که از دین خارج شده و سخن هیچکی رو نمیشنوه و قبول نداره و هیچ عکس العملی تو درست کردن عقیده اش نداره ....تو این ایه میگه تو سخن تو نمیتونی به گوش اون مرده برسونی چون اون حرف تو رو قبول نمیکنه و تو جهالت است ...وقتی میگه کسی که تو قبر خفته یعنی کسی که مستقل نیست و وابسته است یعنی هر چی بقیه میگن قبول داره ... اینجا منظور قران از مردگان یکی مث تو است که هیچی از حرف من نمیشنوی و میگی فقط حرف خودم ..مردگان، تو رو میگه که عقلت در جاهلیت است فقط جسمت است

به ما تفسیری رو که متعلق به پیامبره اینجوری یاد دادن

ببین دنیا کوچیکه ..... حدیث داریم میگه نسبت دنیا به اخرت مثل نسبت شکم مادر به دنیا است پس ببین اون دنیا چه قد بزرگه

وقتی ما از مردگان سخن به میان می‌آوریم، در حقیقت از کسانی سخن می‌گوییم که جان ایشان از تن بیرون رفته است. همونطور که در این آیه میگه

سوره ی زمر آیه 42

اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا ۖ فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَىٰ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض می‌کند، و ارواحی را که نمرده‌اند نیز به هنگام خواب می‌گیرد؛ سپس ارواح کسانی که فرمان مرگشان را صادر کرده نگه می‌دارد و ارواح دیگری را (که باید زنده بمانند) بازمی‌گرداند تا سرآمدی معیّن؛ در این امر نشانه‌های روشنی است برای کسانی که اندیشه می‌کنند

====================================================

جواب من به برادر حوزوی تا اینجا از صحبت هاش

اگه منظورت از " تفسیری رو که متعلق به پیامبره" حدیث نبوی هست، مطلقا حدیث صحیحی از رسول در تایید حرف هاای تو نیست. چرا؟ چون شما یک قسمت از آیه را ملاک میگیری و ادامه آیه را کنار میگذاری!!!

و بعد در آیه بالا الله فرموده نفس یا همون جان را هنگام مرگش یعنی موت اش، میگیرد و همچنین کسانی را که نمردند هنگام خواب جانشان را میگیرد. خدا فرموده در این آیه برای یتفکرون نشانه هاست. یعنی هم جان کسانی که میمیرند بسوی خدا بالا میرود هم جان کسانی که میخوابند.

در حدیث صحیح از رسول، ایشون میگویند "النوم اخوت الموت" یعنی خواب و مرگ برادر همدیگر هستند. خدا هم همین و فرموده است. هم روح یک مرده و هم روح کسی را که خواب هست، میگیرد و به سوی خود بالا میبرد. یک جور میگیرد. هر دو را وفات میدهد. پس یک اتفاق برای آنها می افتد تنها فرق این است که روح کسی که خواب هست به جسم برمیگردد اما روح کسی که میمیرد، همان نزد الله باقی میماند و تا قیامت به جسم برنمیگردد.

آدرس حدیث:

الراوي: جابر بن عبدالله المحدث: الألباني - المصدر: صحيح الجامع - الصفحة أو الرقم: 6808

خلاصة حكم المحدث: صحيح

پس خواب هر طور که می باشد، مرگ نیز به همان شکل است. خدا روح کسایی که باید بمیرند و کسایی که نباید بمیرند و درواقع خواب هستن را میگیرد. پس روح در هر صورت، چه روح یک خواب رفته و چه یک مرده، نزد خداست. وقتی ما خوابیم. روح مان نزد خداست و روح کسی هم که مرده است، نزد خداست. وقتی ما خواب هستیم مطلقا از این دنیا باخبر نیستیم تا زمانی که روح از جانب الله برنگردد به جسم، پس مرده ای که روحش نزد خداست و خدا برنگردانده به جسم اش. دیگر قادر نیست از این دنیا چیزی متوجه بشود. خدا به همین سادگی با یک مثال مشخص کرده است

خب ما وقتی خواب هستید مثلا در بعد از ظهر شما خوابیدید اولا آیا هشیار هستید!!! آیا نسبت به اطراف تان آگاه هستید؟ چه سوال هایی پرسیدم؟!!!

ثانیا وقتی که بیدار می شوید، بدون آنکه ساعت رو نگاه کنید. گمان می کنید که چه اندازه خواب بودید؟ مطمئنا هر کسی فکر میکند مدت کمی خوابیده است، ولی وقتی به ساعتش نگاه میکند میبیند شب شده است. یا میپرسد چه زمان خواب بودم، چرا می پرسید؟ چون مطلقا از گذر زمان خبر ندارد. چون موقع خواب روح نزد خداست. روح کسایی هم که میمیرند نیز نزد خداست. پس یک اتفاق برای یک مرده و یک زنده که خواب است می افتد. هر دو گذر زمان در این دنیا رو متوجه نمی شوند و چیزی از این دنیا نمی شنوند.

این دنیا فقط با جسم قابل درک هست و روح به تنهایی هرگز قادر به شنیدن و درک کردن جهان مادی نیست. چون وقتی ما که خواب هستیم و روح مان از جسم جدا می شود، نمی توانیم چیزی از این دنیا بشنویم، مادامیکه روح برنگردد، بلکه فقط با جسم هست که روح میتواند از این دنیا آگاه بشود.

جسم هم به همین صورته. جسم هرگز از احوال روح در دنیایی که روح قرار داره با خبر نیست، اگر بود ما تا الان می فهمیدیم و این همه روح برامون ناشناخته نبود

ولی خدا این دو دنیا رو از هم جدا کرده و بینشون فرق گذاشته به طوری که روح بی جسم و جسم بی روح هیچ گونه درکی از این دنیایی که ما در اون هستیم، نخواهد داشت

وقتی حضرت عزیر به امر خدا وفات یافت. اگر عزیر می فهمید و خبر داشت از این دنیا و درک میکرد. پس باید متوجه گذر زمان میشده. در صورتیکه وقتی الله از عزیر میپرسه چقدر درنگ کرده بودی، عزیر میگه یوما او بعض یوم یعنی روزی یا کمتر از نصف روز. در صورتیکه 100 سال مرده بود.

پس برادرم. مردها مطلقا نمیتونن از این دنیا آگاه بشن چون اولا الان نزد پروردگارشانن در برزخ ممکنه الان شیطان بهت بگه خب پروردگار همه جا هست پس مرده ها میتونن پیش ما هم باشن. نعوذبالله که این شرکه و فقط الله هست که در یک لحظه همه جا هست. اگر اینطوره پس وقتی هم که ما خواب هستیم باید از گذر زمان در این دنیا باخبر باشیم چونکه به این فکر شیطانی شما خدا روح همه رو چه اونایی که باید بمیرن و اونایی که خوابن و نباید بمیرن را یک جور برمیگیره و بهرحال نزد خودشن پس هر جا خدا باشه روح هم میتونه اونجا بشنوه. این فکر درجا غلطه. پس چرا وقتی خوابیم چیزی متوجه نمیشیم از این دنیا؟. و اگر مرده ها ک روحشون نزد خداست میتونن بشنون. ما هم وقتی خوابیم میتونیم بشنویم. خب آیا تو وقتی خوابی میتونی بشنوی؟ پس فرقی نیست.

 

  

هر وقت تو وقتیکه خواب بودی خواهرتو دیدی وقتی که داشت روی تو پتو مینداخت،

هروقت تو مثلا صدای مادرت شنیدی که از ساعت 10 شب تا 7 صبح که مثلا تو در این ساعات خواب بودی

اومده باشه بالای سرت هر چی خاسته گفته بهت، هر وقت اینها رو شنیدی و دیدی،

اونوقت منم باور میکنم که مرده ها میبینن و میشنون

چون خدا میگه روحت وقتی خوابی پیش منه. روح کسیو هم که مرده پیش منه،

روح کسی که باید زنده بمونه برمیگردونم به جسمش.

و روح کسی و که باید بمیره به علم خودم. نگه میدارم پیش خودم.

پس چون وقتی تو خوابی و روحت پیش خداست، مطلقا چیزی از این دنیا نمی فهمی،

مادامیکه روحت از جانب خدا برنگرده.

روح اون مرده ای هم که خدا پیش خودش نگه داشته هرگز نمیتونه بشنوه و ببینه.

فقط در یک صورته اونم اینکه روح به جسمش برگرده

چونکه جسم شون الان زیر خاکه و روح فقط در آخرت به روح برمیگرده

که این هم فقط در قیامت ممکنه،

که خدا روح همه رو در اخرت به جسم هامون که زیر خاک ان برمیگردونه و همه رو زنده میکنه.

مگر اینکه سخیفانه بگید علی مثل ما که خدا هر شب وقتی خوابیم جسم مون و برمیگیره به سوی خودش بگید جسمش هم  هنوز هست

و خدا هم این همه سال روحشو هر شب برمیگرفته و به جسمش برمیگردونده که این مردوده

اونایی ک مردن روحشون الان نزد پروردگارشون زنده اس این زنده بودن نزد رب

هرگز معنی اینو نمیده که اونها میشنون پس اگر کسایی که روحشون نزد رب شون هست میشنون

خب چرا ما وقتی میخوابیم مطلقا چیزی از این دنیا نمیبینیم و نمیشنویم؟

روح ما هم که نز رب مون هست در موقع خواب

آیا فهم این برای شما، جدا اینقدر سخته؟

روح نمی شنوه نمی بینه،

نه علی نه عمر نه رسول. نه احدی.

تنها کسی که ما رو می بینه فقط الله هست

والسلام

اینو من نمیگم برید کتاب و باز کنید و این ایات و بخونید

بنابر ایات

سوره نمل آیه 80

سوره ی روم آیه 52

سوره فاطر آیه 22

انعام ایه 60

سوره زمر ایه 42

و 2 مثال بسیار کوبنده از جانب الله در این زمینه در سوره ی بقره آیه 259

و در سوره کهف ایه 19

و...

========================================================

ادامه ی توضیحات برادرمون در مورد سوره فاطر آیه 22

از این حالت در فرهنگ قرآنی و اسلامی به عنوان توفی و وفات یاد می‌شود؛ زیرا توفی و وفات به معنای گرفتن چیزی به صورت تمام و کمال است (اخذ الشی بتمامه). پس تعبیر به فوت به معنای نابودی، تعبیر نادرست و غلط است که در زبان فارسی رایج شده است و باید بجای آن از عبارت وفات استفاده کرد.

در حقیقت، هنگامی که مرگ آدمی فرا می‌رسد، فوت نمی‌شود بلکه وفات می‌کند و خداوند و فرشتگان مأمور الهی، جان و روح او را می‌گیرند و این کل تفسیر دقیق ایه تو بود که آوردی .... اینو من نمیگم حرف جهانه و اساتید

در دو آیه از قرآن کریم به صراحت زنده بودن شهداء مطرح شده است:

======================================================

ادامه ی جواب من

در بالا کامل توضیح دادم و حالا که به اینجا رسیدم فهمیدم که فقط با کلمات بازی میکنی، همین. چیزی در چته نداری

بگو استادت بیاد، همون استادی که توی حوزه بهت اینا رو یاد میده

البته چه انتظاری از اون هم میشه داشت، چیزی و که میدونسته تماما به تو یاد داده

=========================================================

ادامه ی توضیحات برادرمون در مورد سوره فاطر آیه 22

آیه اول: «وَ لَا تَقُولُواْ لِمَن یُقْتَلُ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتُ بَلْ أَحْیَاءٌ وَ لَكِن لَّا تَشْعُرُون»(1) و به كسى كه در راه خدا كشته شده مرده مگویید بلكه اینان زنده هایى هستند ولى شما درك نمى كنید.

آیه : «وَ لَا تحَْسَبنََّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتَا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون»(2) البته نپندارید كه شهیدان راه خدا مرده اند بلكه زنده به حیات ابدى شدند و در نزد خدا متنعم خواهند بود.

پس علی نمرده و زنده است جسمش نیست خودش هست

===================================================

ادامه ی جواب من

نتیجه گیری تو برم "پس" "پس"

اگر باز هم در مورد این زنده بودن شهیدان و... متوجه نشدی

حاضرم در پست بعدی این دو آیه رو هم توضیح بدم

======================================================

ادامه ی توضیحات برادرمون در مورد سوره فاطر آیه 22

حدیث داریم ازحضرت محمد (ص) : هر بدعتی گمراهی است و هر گمراهی در آتش است. سفینة البحار جلد 1 صفحه 63

==============================================================

ادامه ی جواب من

این حدیث چه ربطی داشت به بحث مردگان؟ اگر فکر میکنی من گمراهم، بدون که من فقط دعوتی رو میکنم که پیامبرا گفتن، پس قطعا اگر من و گمراه میدونی، همه ی فرستاده های خدا رو هم گمراه دونستی

چون من مثل اونها میگم جز خدا را عبادت نکن. خود اونها مگه کسی رو واسطه میکردن؟ مگر رسول علی رو واسطه میکرد، یا اینکه جز از خدا میخواست؟

پس قطعا من گمراه نیستم. گمراه تویی که چیزی رو به دین اضافه کردی که رسولان انجام ندادن. پس خودتو بخواب نزن پاشو که قطعا در آتشی

==========================================================

ادامه ی توضیحات برادرمون در مورد سوره فاطر آیه 22

ابابصیر از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند که فرمود: «هیچ مؤمن و کافری نیست جز این که اهل و عیال خویش را به هنگام ظهر دیدار می‌کند و مؤمن موقعی که می‌بیند اهل و عیالش، عمل نیکی انجام می‌دهند، ستایش خدا می‌کند ولی کافر هنگامی که می‌بیند که وابستگان او عمل شایسته‌ای انجام می‌دهند در عالم مثال، ناراحت شده و در نتیجه حالت حسرت به او دست می دهد» (فروع کافی، ثقة الاسلام کلینی، ج 3، ص 230)

============================================================

ادامه جواب من

ببین برادر! من برای رد این حدیث آیه میارم. و نه حدیث. میفهمی؟ آیه بالاتره؟ یا حدیث؟ پس ببین چقدر ضعیف ان دلایل ات و ببین چقدر قوی ان دلایل و حرفهام که جز از قرآن نیستن؟ خدا در این سوره این مثال و برای افرادی مثل شما زده که در قرن حاضر میایید و میگید مرده ها از این دنیا باخبرن و میشنون هر چی ما بگیم کسی که بمیره دیگ از این دنیا هیچی با خبر نیست و چیزی نمیفهمه بلکه نزد پروردگارشه در برزخ و مطلقا از این دنیا و اتفاقات اون هیچ خبر نداره

سوره ی بقره آیه 259

أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَىٰ قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَىٰ عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّىٰ يُحْيِي هَٰذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا ۖ فَأَمَاتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ ۖ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ ۖ قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ ۖ قَالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عَامٍ فَانْظُرْ إِلَىٰ طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ ۖ وَانْظُرْ إِلَىٰ حِمَارِكَ وَلِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنَّاسِ ۖ وَانْظُرْ إِلَى الْعِظَامِ كَيْفَ نُنْشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْمًا ۚ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

یا همانند کسی که از کنار یک آبادی عبور کرد، در حالی که دیوارهای آن، به روی سقفها فرو ریخته بود، گفت: «چگونه خدا اینها را پس از مرگشان، زنده می‌کند؟!» خدا او را یکصد سال میراند؛ سپس برانگیخت؛ و به او گفت: «چه‌قدر درنگ کردی؟» گفت: «یک روز؛ یا بخشی از یک روز.» فرمود: «نه، بلکه یکصد سال درنگ کردی! نگاه کن به غذا و نوشیدنی خود هیچ‌گونه تغییر نیافته است! ولی به الاغ خود نگاه کن (که چگونه از هم متلاشی شده) برای اینکه تو را نشانه‌ای برای مردم قرار دهیم. (اکنون) به استخوانها (ی مرکب سواری خود نگاه کن که چگونه آنها را برداشته، به هم پیوند می‌دهیم، و گوشت بر آن می‌پوشانیم!» هنگامی که (این حقایق) بر او آشکار شد، گفت: «می‌دانم خدا بر هر کاری توانا است

تو گفتی تفسیر قران واسه مرده اینه: مرده کسی است که از دین خارج شده و سخن هیچکی رو نمیشنوه

منظور قرآن از مرگ و کسی که مرده یا همون " َموْتِ" و "اموات" از نظر تو از دین خارج شده و صدای کسی رو نمیشنوه

پس اقرار کردی خودت، که مرده نمیشنوه

خب بنده ی خدا منم که همین و میگم، میگم مرده نمیشنوه

این حرف مفته و فقط تفسیر غلط توئه خدا مثالی زده و تو گم شدی در اون. خدا میدونسته وقتی میگه میت و اموات منظورش چیه، خوبم میدونسته.

پس این آیه رو چی میگی؟

قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَىٰ خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ

آنها می‌گویند: «پروردگارا! ما را دو بار میراندی و دو بار زنده کردی؛ اکنون به گناهان خود معترفیم؛ آیا راهی برای خارج شدن (از دوزخ) وجود دارد؟

سوره غافر آیه 11

و این ایه

كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنْتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ ۖ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ

چگونه به خداوند کافر می‌شوید؟! در حالی که شما مردگان بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را می‌میراند؛ و بار دیگر شما را زنده می‌کند؛ سپس به سوی او بازگردانده می‌شوید

یعنی منظور قران از مرده تعریف تو بوده که گفتی از دین خارج شده اس؟ پس معنی آیه این میشه از نظر تو در حالی که شما از دین خارج شده بودید بودید، و او شما را زنده کرد؛ سپس شما را باز از دین خارج کرد؛ و بار دیگر شما را زنده می‌کند

چی میگی؟ فکر کردی با کی داری حرف میزنی؟ این خزعبلات و از کجا خوندی و کی بهت یاد داده و مثل طوطی تکرار میکنی؟ اقای حوزوی؟ هان؟

در داستان عزیر، او داشته فکر میکرده با خودش خدا چطوری زنده میکنه مرده ها رو بعد از مرگ شون، خب؟

در همون اول آیه حرف تو کاملا رد میشه. تو گفتی مرده ها زنده ان. ولی خداوند مرده ها رو زنده میکنه نه زنده ها رو زنده، می فهمی کج فهم؟ هر کسی بمیره. دیگ مرده تا وقتی که در قیامت خدا اونو برانگیخته کنه. تو اصلا خودتم نمیدونی چی داری میگی. اگر حرف تو درست باشه پس خدا خلاف گفته، مرده ها از این دنیا رفتن و دیگ به هیچ صورتی قادر به شنیدن و.... از این دنیا نیستن. حتی اگر نزد پروردگارشان زنده باشن. ما هم وقتی میمیریم نزد پروردگارمان زنده ایم ولی تا وقتی روح برگرده ما هنوز زنده ایم. وقتی خدا روحمون و پیش خودش نگه داره. اونوقت از این دنیا مرده ایم. پس برادر! هروقت تونستی در خواب بشنوی اونموقع منم قبول میکنم که مرده ها میشنون. چونکه هم در خواب و هم در مردن روح یک جاس. نزد پروردگارمان. می فهمی؟

این آیه رو بخون که در قیامت چی خیال میکنیم در تایید توضیحات بالا چی میگیم؟

كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَهَا لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا عَشِيَّةً أَوْ ضُحَاهَا

آنها در آن روز که قیام قیامت را می‌بینند چنین احساس می‌کنند که گویی توقّفشان جز شامگاهی یا صبح آن بیشتر نبوده است

سوره نازعات آیه 46

وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ كَأَنْ لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَةً مِنَ النَّهَارِ يَتَعَارَفُونَ بَيْنَهُمْ ۚ قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقَاءِ اللَّهِ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ

روزی را که (خداوند) آنها را جمع (و محشور) می‌سازد؛ آنچنان که (احساس می‌کنند) گویی جز ساعتی از روز، توقّف نکردند؛ به آن مقدار که یکدیگر را (ببینند و) بشناسند! مسلّماً آنها که لقای خداوند (و روز رستاخیز) را تکذیب کردند، زیان بردند و هدایت نیافتند

سوره یونس آیه 45

فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ ۚ كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَ مَا يُوعَدُونَ لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَةً مِنْ نَهَارٍ ۚ بَلَاغٌ ۚ فَهَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ

پس صبر کن آن‌گونه که پیامبران «اُولو العزم» صبر کردند، و برای (عذاب) آنان شتاب مکن! هنگامی که وعده‌هایی را که به آنها داده می‌شود ببینند، احساس می‌کنند که گویی فقط ساعتی از یک روز توقّف داشتند؛ این ابلاغی است برای همگان؛ آیا جز قوم فاسق هلاک می‌شوند؟

احقاف آیه 35

پس ببین. خطاب کافران مکه هستن کسایی ک 1400 سال پیش مردن. و الان شعور ندارن، آگاهی ندارن چرا؟ چون وقتی برانگیخته میشن در قیامت، خیال میکنن فاصله ی مرگ شون در دنیا و برانگیخته شدنشون در قیامت. فقط ساعتی از روز بوده. پس فرقی نمیکنه، کسیکه 1400 سال پیش مرده باشه و کسی که در لحظه قارعه بمیره همین خیال و خواهد کرد

برادر! خوشت بیاد یا خوشت نیاد، حتی اگر اینجا امام صادق هم گفته باشه مردگان زنده ان با اینکه من آیه آوردم در رد حرف با اینکه میدونم قطعا به یقین این حدیث جعلیه و دروغ بسته شده بر امام صادق حدیث جعلیه. اون بزرگوار هرگز در مورد خدا عقیده اش مثل شما نبوده و فقط الله را می خوانده و به کسی متوسل نمیشده. پس حق نداری به آل محمد توهین کنی، ولی تو حتی با اینکه خدا فرموده" تو نمی‌توانی صدای خود را به گوش مردگان برسانی " یعنی حرف امام صادق (با اینکه حرف ایشون نیست) پیش تو ارجعه نسبت به کلام خدا؟ پس تو حرفای امام صادق برات مهمه نه الله!!! پس وقتی خدا یک چیزی رو واضح گفته، سعی نکن برای اثبات واقعیتی که فکر میکنی پیش توئه بری حدیث بیاری. چون من هر حدیث مخالف قرآن و زیر پام میزارم. تو فقط باید برای قرآن از قرآن بیاری. و اگر کسی برای حرفش حدیثی آورد اونوقت تو مجازی حدیث بیاری. چون حرف هیچکسی بالاتر از خدا نیست. وقتی خدا گفته مرده ها نمیشنون، باید از قرآن بیاری که مرده ها میشنون. که مشخصه نیست. اگر بود یعنی تضاد در سخنان الله. و یقینا در کلام الله هیچ تضادی نیست.

اگر تو هم یکتاپرست باشی همین عقیده رو داری. و حرف هر کسی اگر مخالف کلام خدا باشه رو باید زیر پات بزاری

قطعا خدا که گفته مرده ها نمیشنون

========================================================

منابع حرفا های برادر حوزوی:

سوره مومنون آیه 100.

2) نهج البلاغه خطبه 221.

3) نهج البلاغه خطبه 222.

4) مجمع البحرین ماده برزخ.

5) معاد شهید دستغیب ص 87.

6) معاد در نگاه وحی و فلسفه ص 293.

7) معاد در نگاه وحی و فلسفه ص 295.

smiley-cool پیام قرآن ج 5 ص 473.

9) پیام قرآن ج 5 ص 464.

10) فروع کافی ج 3 ص 244.

11) فروع کافی ج 3 ص 244.

12) فروع کافی ج 3 ص 243.

13) فروع کافی ج 3 ص 244.

این تمام منابع حرفای من

پس تو خدا رو قبول نداری چون من هر چی گفتم از قران و تفسیرش بود .. و حدیث امامان

 

 

================================================

پایان جواب من و پایان بحث

تو متوجه این امر و مثال ساده و بسیار واضح، روشن و... که الله زده، برای اینکه منظورش و برسونه نشدی

اینجا تمثیل بکار رفته خدا دو چیز و که شبیه ان، بهم دیگه ربط داده و در قالب یک مثال آورده و الان بیشتر برات توضیح میدم
اگر تا الان شک داشتم که حوزوی هستی الان با این حرفت یقین پیدا کردم که حوزوی هستی. حقا که جز قرآن هر کتاب دیگه ای رو میخونید. حفظ می کنید و قرآن و باز نمی کنید و شک نمیکنید که ممکنه یک جا خلاف قرآن گفته باشه. فقط در اون کتاب ها می خونید که قرآن گفته قرآن گفته، ولی نمیرید ببینید قرآن واقعا همین و گفته؟ به اون کتاب اعتماد می کنید! چرا؟ شما به گفته ی هیچ کتابی نباید اعتماد کنید الا قرآن که یقینا کتاب آفریدگار هست.

حقا که اون کتاب ها رو بیشتر از قرآن که کلام الله است قبول دارید. تا آن اندازه ای که من برای تایید حرفام جز آیه قرآن سند نمیارم ولی شما از کتاب این و اون سند میاری، همه ی سند هاتون کتاب این و اونه و آیه هایی هم که اوردید به امید خدا بهت توضیح خواهم داد، تا بری و از استادت بپرسی.

میگی قرآن اشتباه میکنه من قبول ندارم چون خلاف عقیده ای هست که تا حالا داشتم! این قطعا ضعف شماست. و قدرت بی مانند الله رو میرسونه که تا اینجا گمراهتون کرده. که میگید قرآن اشتباه میکنه و من قبول ندارم

برادر! البته اسمت "الی" بود فکر میکنم باید بگم خواهر! بهرحال جنسیتت مهم نیست.

حالا توضیح من در رد برداشت تو و ذکر توضیح درست آیه و رو کردن اینکه بر الله دروغ بستی!

خدا گفته مرده و زنده یکی نیستن. اینو که قبول داری؟ بعد میاد فرق شون و به ما میگه و توضیح میده که چرا یکی نیستن، به چه دلیل فرق دارن، این فرقشون چیه؟
در ادامه ی آیه
فرقشون و گفته و فرموده تو نمی‌توانی سخن خود را به گوش آنان که در گور خفته‌اند برسانی. یعنی رسول هر چی هم که مرده ها رو که زیر خاک خفته اند صدا بزنه، اونها نمیشنون

این چه برتری ایه که مرده ها دارن و تو ازش حرف میزنی؟ زنده ها که میشنون و مرده ها نمیشنون پس زنده ها از لحاظ شنوایی برترن از مرده ها!!!!!!! تو هرگز مرده ای رو ندیدی، هیچکس ندیده تا بتونی بگی مرده ها برترن؟ از کجا اینو میگی که برترن بدون اینکه دیده باشیشون؟ مگه تو مرده دیدی؟ مطمئنا منظورت از مرده جسد نیست چون اگر منظور جسد می بود، جسد ها که زیر خاک ان و در قیامت از گورشون بلند میشن

و خدا هم گفته مرده های زیر خاک هرگز شنوا نیستن. پس ما مرده ها یا همون روح رو نمیبینیم تا بتونیم ببینیم این برتری ای که تو ازش حرف میزنی رو بسنجیم ولی ما خودمون زنده ایم و میتونیم خودمون و بسنجیم. ما میشنویم و خدا فرموده مرده ها نمیشنون پس ما حداقل از این لحاظ از مرده ها برتریم. این زنده ها هستن که نسبت به مرده ها برتری دارن چون ما میدونیم زنده ها که خودمونیم میشنون ولی مرده ها که الله فرموده نمیشنون. پس کو اون برتری ای که گفتی؟!!! و ما مرده ای رو نداریم تا مطالعه کنیم و قدرت شو بسنجیم

پس حرف تو که گفتی"مرده ها قدرتشون از زنده ها بیشتره" از بیخ غلطه بشر الان نمیتونه روح رو و قدرت روح رو مطالعه کنه تا نتیجه ای ازش بگیره که سطح قدرت شو اندازه گیری کنه تا مقایسه کنه قدرتشو با ما

تو جز ظن و گمان از چیزی استفاده نکردی، ظن و گمان و هر کسی میتونه بکنه ظن و گمان از بی اطلاعی میاد. ظن و گمان مردوده.

تو روح ندیدی پس در مورد قدرتش و اینکه چیه؟آیا از انسان زنده برتره یا نه نمیتونی نظر بدی

خیلی واضحه، چون ندیدیش

 

تو توی بحث هات آوردی حدیث داریم. فلان داریم. ولی آدرس حدیث و ندادی. ولی من وقتی چیزی بهت میگم اینطوری نمیکنم و مشخص میکنم. این کارها از تو بعید نیست. تو باید وقتی میگی حدیث داریم. بگی مشخص کنی آدرسشو تا بررسی بشه ببینیم صحیحه یا نه. من مثل تو هر کس هر چی بهم گفت و نمیتونم تا صحتش برام مشخص نشده باورش کنم، می فهمی؟ هزار تا حرف زدی بعدش کل منابع و یکجا دادی و معلوم نیست کدوم حرفت از کدوم سندیه که ارائه دادی. الان من دنبال چی بگردی؟ این چه وضع گفتگو کردنه؟

اول به حرفات سندیت بده و فقط نظر خودتو سعی نکنی که بی سند به من تحمیل کنی. من هر کسی نیستم که الکی تو بگی اینه و منم قبول کنم که حق با توئه. شاید الکی از خودت بگی. بعد هم از من انتظار جواب هم داری

بعد مثلا تو میری برای رد این آیه ی واضح، حدیثی میاری که مثلا فکر میکنی آیه قرآن و رد میکنه. واقعا فکر کردی در تعارضه؟ مگه تو چی برات ارجعه؟ حدیث یا قرآن؟ همین حدیثی که مثلا بنظر تو برخلاف قرآن گفته مرده ها زنده ان یعنی منظورت اینه ک پس میتونن بشنون. چون زنده یعنی کسی ک میتونه و باید بشنوه حیوان هم زنده اس و تا زنده اس میشنوه و وقتی که مرد دیگ نمیشنوه. پس مردن مساوی است با نشنیدن. خدا هم همین و میگه به ما. میگه هر کسی هر مرده ای، هر انسانی که مرده و الان زیر خاکه، نمیشنوه. هر چند بار ک دلت بخواد و صداش کنی هرگز نمیشنوه. چرا؟ چون اصلا صدات به گوشش نمیرسه که بشنوه. مثال زده خدا میگه مرده ها مثل کران هستن. هرچند صداشون کنی. ولی به گوششون نمیرسه. اگر هم برسه باز نمیشنون. خیلی مثال واضحی گفته الله دانا. الله گفته مرده ها مثل کر ها هستن که اگر هم صداشون کنی هرگز نمیشنون، بعد تو از این مثال فهمیدی که منظور الله از مرده کر ها هستن، نه مرده ها؟بابا الله داره از مرده ها برای ما میگه و اینکه شبیه چی هستن. میگه مثل کر ها هستن. می فهمی؟ واقعا که کج فهمی و الله بحق گفت در سوره بقره که: " می‌گویند: «منظور خداوند از این مثل چه بوده است؟!» (آری،) خدا جمع زیادی را با آن گمراه، و گروه بسیاری را هدایت می‌کند؛ ولی تنها فاسقان را با آن گمراه می‌سازد" سوره بقره ایه 26

توجه کن

چه کسی گمراهتر است از آن کس که معبودی غیر خدا را می‌خواند که تا قیامت هم به او پاسخ نمی‌گوید و از خواندن آنها (کاملا) ً بی‌خبر است؟ (46:5)

 

==============================

 

.. http://emamzamanbia.loxblog.com/

http://sami123sami.blogfa.com/

 

I_AM_MOAMEN

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

Pages

Video of the day

Pages - Menu

Menu - Pages

Flickr Images

Your Ad Spot

Pages

Top Social Icons

sigma-2

???????

Popular Posts